“Performanța înseamnă să creezi ceva de valoare într-un anumit context social”

Evenimente

“Performanța înseamnă să creezi ceva de valoare într-un anumit context social”

Marţi, 8 Decembrie 2015

  Greșeala ar putea fi unul dintre precursorii performanței. Oricât de ciudat sună, poate fi adevărat doar în condițiile în care părinții sunt atenți la copii – de ce greșesc, ce i-a determinat să facă o eroare, cum poate fi reparată greșeala? Acestea sunt câteva întrebări care, corect aplicate, pot determina un parcurs foarte frumos al copilului. Ideea, alături de multe altele, a fost lansată la întâlnirea cu doamna prof. univ. dr. Carmen Crețu, prorectorul UAIC,  inclusă pe agenda celei de-a X-a ediții a Conferinței “Ai Copil. Învață să fii părinte”, organizată de către Școala “Varlaam Mitropolitul” și Grădinița “Buna Vestire” și găzduită de Aula Magna a Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași .

  Intitulată “Performanță și contraperformanță  în actul paideic”, întâlnirea și-a propus să demonteze câteva mituri legate de reușită. Unul ar fi corelat cu acel coeficient  de inteligență, iar doamna prof.univ. Carmen Crețu a explicat că nu totul depinde de nivelul de IQ. Sunt cu mult  mai mulți factori care determină performanța și nu doar zestrea genetică sau inteligența cognitivă. Copilul trebuie privit în ansamblul său, în corelație cu mediul în care evoluează, cu familia în care crește, cu școala în care este educat. Este adevărat că inteligența cognitivă are un aport important, dar nu definitoriu”, menționat  Carmen Crețu.

  Întâlnirea a început cu o întrebare simplă – “Ce este performanța?”, la care răspunsul  variază de la persoană la persoană -- fiecare are definiția lui și se gândește atât la ceea ce este, cât și la ceea ce dorește să facă. Sau, altfel spus, performanța este atingerea nivelului maxim al posibilităților psiho-comportamentale ale unei persoane. Există anumiți indicatori care duc la performanță și care depind foarte mult de particularitățile din copilărie ale fiecărei persoane, apoi intervine școala, care poate potența sau, dimpotrivă, inhiba talentele, iar consecințele se vor vedea la vârsta adultă. Zestrea genetică este importantă, dar nu determinantă în obținerea de rezultate. În ecuație mai intervin creativitatea, mediul în care se dezvoltă un copil, abilitatea părinților și profesorilor de a-l atrage spre învățătură, priceperea de a-l motiva și abilitatatea lui de a se anagaja într-o sarcină. Creativitatea este un factor foarte important fiindcă presupune o anumită atitudine, implică o capacitate foarte bună de redefinire a problemelor , o interogare și analizare a presupunerilor, toleranța la ambiguite. Nu trebuie să uităm că ideile creative nu se vând singure și că este nevoie de o voință de asumare a riscurilor posibile, de a depăși obstacolele, de a merge mai departe. “Performanța înseamnă să creezi ceva de valoare într-un anumit context social. Aici intervin școala, familia, prietenii și este important de știut cine apreciază performanța. Este clar că oamenii fac acest lucru, într-un anumit context. Se întâplă uneori ca potențialul să nu fie recunoscut social și dacă elevul nu este ajutat riscăm să ajungem la contraperformanță, adică la rezultate nu foarte dorite”, a fost de părere prof. univ. Carmen Crețu. Așa se ajunge la talentul personal, ceea ce implică abilitatea de a ne cunoaște zestrea cu care am venit pe lume, știința de a merge în direcția corectă, istoria personală, mediul în care evoluăm și ne creștem copii. Abilitatea de a lua decizii personale este foarte importantă pentru fiecare dintre noi și este bine să-i ajutăm și pe copii să și-o dezvolte. Astfel își vor cunoaște punctele forte și pe cele pe care ar trebui să le consolideze, vor ști să își construiască propria fundație și să se clădească pe ei.

  Psihopedagog recunoscut, Carmen Crețu a atras atenția și asupra vulnerabilității unui copil foarte talentat, care este expus la stimuli. El poate avea o luciditate acută, o hipersensibilitate, poate avea unele temeri, poate fi perfecționist. Uneori are o empatie supradezvoltată, ceea ce duce la o insatisfacție cronică, alteori poate manifesta invidie sau poate avea tendințe de solitudine. Concluzionând, cei mai importanși factori care duc la performanță sunt mediul familial, școala și contextul în care crește un copil. “Eu pledez pentru un curriculum diferențiat și personalizat. Nu este o noutate. Este important să stimulăm curiozitatea copiilor, să-l expunem la stimuli, să le oferim povești ale oamenilor de succes, să lăudăm școala și profesorii, să facem un inventar al progreselor, să-i susținem în momentele de impas și să avem grijă să nu-i umilim”, a atras atenția prof. univ. Carmen Crețu.

  Participanții la întâlnire au fost invitați la cele două ateliere care vor încheia cea de-a zecea ediție a Conferinței „Ai copil. Învață să fii părinte”. Este vorba despre seminarul “ Sănătatea se învață”, care va fi susținut pe 12 decembrie de către nutriționistul Alina Stoica, și de „ Neuroștiința în slujba educației copilului tău”, oferit de către maica Sofronia Rădulescu, pe data de 18 și 19 decembrie.

  Înscrierile se pot face la secretariatul școlii sau la numărul de telefon : 0727 377 334

Înapoi
DOXOLOGIA Media, Mitropolia Moldovei si Bucovinei | © 2012 gradinitabunavestire.ro